BMW X5 M og X6 M:

BMW gjør vei i vellinga

BMW X5 M og X6 M setter alle andre SUV-er ettertrykkelig på plass.

Sist oppdatert

De to kolossene fra BMW har nesten 600 hestekrefter hver seg og gjør 0-100 km/t på 4,2 sekunder.

Om ikke lenge åpnes dørene til årets Los Angeles Auto Show, der BMW skal vise sine to nyeste og største M-modeller, X5 M og X6 M.

Og det er ikke småtteri. I god M-tradisjon skorter det verken på motorkraft, ytelser, bremsekraft eller kjøreegenskaper i de to SUV-lokomotivene, skal vi tro BMW.

Grovt sett er det kun skallet som skiller de to, som begge har 4,4-liters V8er med twin turbo og twinscroll-teknologi (vi vil tro motoren er den samme som i dagens M5) som yter 575 hestekrefter og 750 Newtonmeter.

Konkurrentene heter Mercedes og Porsche

Det barske dreiemomentet er det bare SUV-er som for eksempel Mercedes G 63 AMG og momentkongen Porsche Cayenne S Diesel som slår. Cayenne S Diesel yter hele 850 Nm. For å ikke glemme den tilårskomne Audi Q7 V12 TDI med sine 1000 Nm.

Det finnes SUV-er fra tuningspesialistene som yter mer, men blant de serieproduserte bilene som er tilgjengelig i Norge, blir X5 M og X6 M de hvasseste når det gjelder antall oppgitte hestekrefter. (nedenfor ser du noen av de råeste SUV-ene som finnes.)

Begge har også åttetrinns automatgirkasse (ikke dobbelklutsj) og firehjulsdrift, slik at folk med dårlig tid skal kunne kjøre helt fram til hyttedøra.

Mmmmm!

Du skal ikke være i tvil om at dette er ekte M-modeller når du ser dem. Begge er spekket med digre hjul, store bremser, fire enderør og selvfølgelig svære luftinntak i fronten. Og sjekk speilhusene!

Også innvendig vanker det liten tvil om at det skjuler seg noe ekstra under panseret. Skinn, børstet stål og karbon dominerer i interiøret, og de dype sportssetene i skinn er både flotte å se på og skal har som oppgave å holde deg fast når g-kreftene begynner å rive i kroppen.

I likhet med nye M3/M4 har M-lokomotivene både launch controll og M Dynamic Mode. Vi prøvde sistnevnte system i M3 på Rudskogen med stor suksess. Det tillater en del hjulspinn og en viss vinkel på bilen ut av svingene, men griper inn og roer gemyttene før du mister kontroll over bilen.

Norsk pris er foreløpig ikke klar, men dagens X6 M koster fra drøyt 2,3 millioner norske kroner. Inntil mer offisiell informasjon er tilgjengelig, lar vi bildene i bildegalleriet (i toppen av artikkelen) tale for seg - dette er gromme saker!

Les også:

Har satt sammen den ultimate skrekkbilen

Bedre å kjøre enn selv den beste SUV

Denne bilen viser hvorfor du ikke skal kjøpe en oppspritet BMW 4-serie fra et lite trimmeverksted

Denne saken ble første gang publisert 30/10 2014, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også