Historie

Dette utrolige bildet er ikke manipulert

Jagerpilot fant ikke tilbake til hangarskipet.

Piloten på jagerflyet fant ikke tilbake til hangarskipet. Løsningen ble denne.
Piloten på jagerflyet fant ikke tilbake til hangarskipet. Løsningen ble denne.
Sist oppdatert

6. mai 1983 fikk den nesten ferdig utdannede piloten Ian "Soapy" Watson ordre om å ta av fra det britiske hangarskipet HMS Illustious i sitt Harrier-fly utenfor Portogal.

Harrier er flyet som har blitt legendarisk for å kunne både ta av og lande som et helikopter - såkalt VTOL (Vertical Take-Off and Landing).

Det var en NATO-øvelse, og Watson skulle sammen med en mer erfaren pilot i et annet fly forsøke å finne et fransk hangarskip. For å simulere en krigssituasjon, ble alt av radioer og radarer skrudd av.

Da de to flyene kom til søkeområdet, skilte de lag. Etter gjennomført søk, uten hell, fløy Watson tilbake til stedet der det var bestemt at de to jagerflyene skulle møtes.

Problemet var at det ikke kom noe annet fly.

Han aktiverte radio og radar, men var ikke i stand til å finne tilbake til sitt eget hangar eller det andre flyet.

- Jeg brukte alle hjelpemidler jeg hadde i flyet. Jeg prøvde radio. Jeg skrudde på radaren. Jeg sendte nødmelding. Ingenting hjalp. Det var ingenting på radaren som kunne hjelpe, sa han ifølge Smithsonian Air and Space Mag.

Foto: (AviationCorner)

Flyet begynte å få faretruende lite drivstoff, og en nødløsning måtte til. Han visste det var skipsleden i nærheten, og fløy i den retningen.

Med drivstoff til kun et par minutters flytid igjen, oppdaget han lasteskipet Alraigo, som var på vei til Tenerife. Ute av stand til å kommunisere direkte med skipet, var planen å fly forbi for å få oppmerksomheten, og så skyte seg ut.

Under overflyvningen så han derimot at containerne på skipet i praksis utgjorde en platting, lignende det de brukte under trening.

- Vel, tenkte jeg, la det briste eller bære, og så landet jeg flyet på containerne.

Landingen gikk i utgangspunktet bra, men flyet begynte å skli bakover, og Watson forsøkte å ta inn landingshjulene for å få flyet til å ligge stille. Det var for sent, og flyet tippet bak over containerkanten og over en varebil.

Foto: (IWM)

Kapteinen på skipet brydde seg ikke nevneverdig om den ekstraordinære hendelsen: Ikke snakk om at båten skulle bli forsinket. Han ga derfor britiske myndigheter om at de kunne plukke opp flyet når båten kom frem til Tenerife fire dager senere.

Vel fremme på Tenerife ble flyet overlevert, og rederiet fikk en redningskompensasjon på 570.000 pund.

Watson selv ble mer eller mindre frikjent for hendelsen, siden han formelt ikke var ferdig med sertifiseringen, og at han med sin uerfarenhet ikke skulle ha flydd oppdraget.

Denne saken ble første gang publisert 26/01 2016, og sist oppdatert 06/05 2024.

Les også